rynek pracy lingwiści

RYNEK PRACY PRZYSZŁOŚCI: Poszukiwani lingwiści

Obecnie umiejętności językowe to nadal mocny atut w zdobywaniu ciekawej pracy. Dobra znajomość języka obcego, choćby jednego, potrafi być decydującą umiejętnością w zdobyciu wymarzonej posady. Statystycznie, najbardziej pożądanym językiem przez pracodawców jest język angielski. Czy inwestycja w naukę innego, nietypowego języka sprawi, że jeszcze bardziej wyróżnimy się na tle konkurencji? Jakie zatem języki obce będą potrzebne na polskim rynku pracy w przyszłości?

Lingwiści rzadkich języków – proszę wystąp

Zapotrzebowanie na lingwistów, zwłaszcza posługujących się językami skandynawskimi, jest coraz większe. Zarobki na takich stanowiskach są wyższe, a popyt na takie będzie nadal rósł. Kluczem do wysokich zarobków jest znajomość więcej niż jednego języka obcego. Oczywiście standardem jest angielski (przynajmniej na poziomie B2), który dla większości firm jest językiem korporacyjnym.  Natomiast jeżeli dodatkowo znamy język niemiecki, choćby na poziomie podstawowym, nasze wynagrodzenie w realiach średniej krajowej z 2017 roku, z 4120 zł rosłoby do 4400 zł brutto. Język hiszpański gwarantowałby podwyżkę do 4713 zł brutto za miesiąc pracy. Zasadą również jest – im bardziej niszowy język, tym pracownik  zarobi więcej. Przykładowo specjalista znający jeden z języków skandynawskich może liczyć na bonus do 2 tys. zł brutto, niezależnie od stanowiska. Kandydaci ze znajomością francuskiego oraz włoskiego mogą liczyć na dodatkowy bonus do swojej pensji w wysokości nawet 1000 zł brutto. Osoby posługujące się językiem holenderskim – ich pensja wzrosłaby o 1200 zł brutto.

Co ciekawe, w większości przypadków doświadczenie zawodowe nie jest najważniejsze, a liczą się głównie umiejętności językowe.
Jak więc wygląda lista najpopularniejszych języków obcych w Polsce, oczekiwana od kandydatów pracy przyszłości?

Najbardziej pożądane języki obce na polskim rynku pracy
Angielski
Niezaprzeczalnie do czołówki zalicza się język angielski
Kolejnymi liderami są osoby posługujące się językami: niemieckim, francuskim, hiszpańskim
Niemiecki 3/4 przedsiębiorców inwestujących w Polsce szuka pracowników władających językiem niemieckim.  
Dotyczy to głównie branż takich jak: księgowość, przemysł, dystrybucja i logistyka.
Czeski
Litewski
Węgierski
Ciągle rośnie liczba ofert pracy dla osób znających język węgierski (głównie w finansach), a także czeski czy litewski (w handlu).
Rosyjski
Ukraiński
Jeden z łatwiejszych w przyswojeniu i ciągle potrzebny do kontaktów z partnerami zza wschodniej granicy jest język rosyjski.  
Znajomość rosyjskiego ułatwia współpracę nie tylko z Rosją, lecz również z Białorusią, Ukrainą, Gruzją, Mołdawią, Kazachstanem, Łotwą czy Estonią.
Chiński
Arabski
Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów posługujących się językiem chińskim (przede wszystkim w dystrybucji i logistyce) oraz arabskim (gospodarka i nauka).
Fiński
Szwedzki
Niderlandzki
Nauka języków skandynawskich to także krok w stronę rozwoju kariery i lepszych zarobków. Szczególnie w poszukiwany w branży BPO/SSC.

Rozpoczęcie kariery zawodowej w sektorze BPO/SSC najczęściej nie wymaga dodatkowych kwalifikacji poza lingwistycznymi. Wyjątek stanowią centra biznesowe o charakterze finansowo-księgowym, gdzie często wymagane jest wykształcenie kierunkowe. Tak więc jeśli pracownik włada jakimś nietypowym językiem to nie powinno być dla niego trudnością znalezienie dobrze płatnej pracy w przyszłości.

Polski rynek pracy ciągle na pierwszym miejscu poszukuje kandydatów znających język angielski (aż 25,45% wszystkich ofert). Najczęściej poszukiwane języki obce przedstawia poniższy wykres:


Źródło: adzuna.pl

Co ciekawe zauważyć należy, iż język holenderski znajduje się tutaj na czwartym miejscu, co zachęca rozważenia pozyskania tych umiejętności  lingwistycznych.

Jak umiejętności lingwistyczne rozkładają się w branżach gospodarczych ?

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na języki obce wg podziału na sektory przedstawia się to w dość ciekawy sposób:

Źródło: pracuj.pl

Źródło: pracuj.pl

Zauważyć można szczególny wzrost popularności języka innego niż rodzimy najbardziej w kategorii zakupy, bo aż 87%, następnie w kolejności plasuje się dział IT i PR.

Rynek pracy przyszłości przez wzgląd m.in. na globalizację, szybki przepływ informacji, rozwój technologiczny staje się bardziej otwarty skutkując zanikiem dotychczasowych barier. Kwestie językowe także nie powinny być ograniczeniem, a nauka więcej niż jednego języka przez pracowników przyszłości będzie przyszłościową tendencją i warunkiem znalezienia atrakcyjnej pracy.